Wie kijkt naar de IaaS cijfers van AWS, Azure en Google Cloud voor het tweede kwartaal van 2022 moet het zijn opgevallen. Alle drie melden ze een lagere groei van het voorgaande kwartaal. Die daling speelt nu al twee jaar.
Tot en met 2020 wisten de drie Amerikaanse hyperscalers elk kwartaal groeicijfers van 60 procent te realiseren. Daarbij had AWS duidelijk te maken met de wet van de remmende voorsprong. Daar zakte de groei als eerste hard in. Waarbij nog steeds 30 en meer procent groei op kwartaalbasis kon worden genoemd.
Boodschap
Het tweede kwartaal van 2022 komen de nummer twee in hyperscale-land tot krap aan 40 procent groei, de nummer drie zit daar iets onder. De grootste aanbieder volgt op enige afstand. Het blijft groei en van een behoorlijk niveau, maar de boodschap is duidelijk: met name de groei van Infrastructure-as-a-Service (IaaS) vertraagt.
Volgens de analisten van ISG zijn IaaS-groeicijfers vooral belangrijk voor aanbieders van IT- en zakelijke diensten. Hun inkomstengroei is in toenemende mate gekoppeld aan deze hyperscale platforms. Bij ISG constateren ze een nauwe relatie tussen cloud en applicatieontwikkeling en -onderhoud. Wanneer bedrijven overstappen op de grote cloud-platforms, veranderen ze tegelijkertijd hun applicaties. Dit voedt op zijn beurt de huidige zeer sterke groei van de applicatiemarkt.
Een deel van die applicaties komt schijnbaar beter tot zijn recht als ze worden geleverd vanaf een managed platform. Daar zit dan ook de uitdaging voor de hyperscalers. Die merken dat providers met een managed dienst een groter deel van de nieuwe applicaties naar zich toe kan trekken voor het beheer.
Logische ontwikkeling
Het is ontwikkeling die ergens wel logisch klinkt. Natuurlijk kan iemand een IaaS dienst afnemen en op basis daarvan een managed platform voor applicatiehosting aanbieden. Het betekent echter wel dat omzet van de (eind) klant over meer partijen moet worden gedeeld. Dat verklaart waarom de lijnen in de grafieken met groei bij de drie hyperscalers naar beneden gaan. Wie inzoomt op die cijfers zal ook zien dat IaaS aanbieders steeds minder nieuwe klanten werven, de klanten die ze hebben worden steeds groter deels door de vraag naar managed. Om het verhaal nog wat complexer te maken: de providers met managed services kunnen zelf klant zijn van de hyperscalers voor de IaaS laag, maar dat hoeft niet.